26 augustus 2021 | Gezien
Mathieu Ficheroux
Een onvergetelijke meester. Schilder, tekenaar, beeldhouwer, conceptkunstenaar. En dat allemaal in het tweede gedeelte van de vorige eeuw. Rotterdammer. Vernieuwer. Twijfelaar, altijd weer die twijfel. Met een oeuvre waarin de breuklijnen overtuigend aanwezig zijn. In materiaal, in stijl, in onderwerp. Maar wie oog in oog komt met het werk van Ficheroux wordt zondermeer meegenomen in zijn zoektocht. En wie oog in oog komt met werk van Ficheroux op een onverwacht moment wordt helemaal uit zijn evenwicht gehaald. Het overkwam bij een bezoek aan de Van Nellefabriek tijdens Art Rotterdam. In een prachtige presentatie was daar G.O.D. - the Gallery of Dialoque - een samenspel van het werk van Mathieu Ficheroux en het werk van Roos Schneijderberg.
Met voor mij als intrigerende blikvanger Ficheroux’ Nr. 12.
Tentoonstelling ‘Gallery of Dialogue’, 1 - 4 juli, Art Rotterdam
bij een omhooglopende
bij een dansende
bij een nummer 11, een nummer 12, een 13, een _____
zo uit de hoek geveegd
van uit het linksonder naar rechts –
boven
zo achteloos weldoordacht
omdat het loslaten later
in roserood
in polystyreen wit
in gecanvaste wildheid
van dat ene moment
zoëven, of later toch
Mathieu Ficheroux
Een onvergetelijke meester. Schilder, tekenaar, beeldhouwer, conceptkunstenaar. En dat allemaal in het tweede gedeelte van de vorige eeuw. Rotterdammer. Vernieuwer. Twijfelaar, altijd weer die twijfel. Met een oeuvre waarin de breuklijnen overtuigend aanwezig zijn. In materiaal, in stijl, in onderwerp. Maar wie oog in oog komt met het werk van Ficheroux wordt zondermeer meegenomen in zijn zoektocht. En wie oog in oog komt met werk van Ficheroux op een onverwacht moment wordt helemaal uit zijn evenwicht gehaald. Het overkwam bij een bezoek aan de Van Nellefabriek tijdens Art Rotterdam. In een prachtige presentatie was daar G.O.D. - the Gallery of Dialoque - een samenspel van het werk van Mathieu Ficheroux en het werk van Roos Schneijderberg.
Met voor mij als intrigerende blikvanger Ficheroux’ Nr. 12.

bij een omhooglopende
bij een dansende
bij een nummer 11, een nummer 12, een 13, een _____
zo uit de hoek geveegd
van uit het linksonder naar rechts –
boven
zo achteloos weldoordacht
omdat het loslaten later
in roserood
in polystyreen wit
in gecanvaste wildheid
van dat ene moment
zoëven, of later toch